Istället för att tänka högt. skriver jag här...

Mycket funderingar, ännu mer tankar blandat med fullaste allvar med en twist av ironi, sarkasm och massor av humor. blogglista.se

Varför kvinnor är lessa

Publicerad 2016-11-01 14:23:41 i Allmänt,

Jo, det kan jag berätta för er som inte vet!
Kanske är det för att många av oss stor med ett berg av disk på daglig basis, måste springande fly från illasinnade dammråttor, med våld ständigt trycka ner illaluktande tvätt i tvättkorgen som annars ränner iväg och lägger sig på golvet över hela hemmet(för inte är det väl så att det finns de inte hushållet som inte ORKAR plocka upp sin tvätt?), trolla med de stackars matresterna som finns i kylskåpet, och dessutom förväntas vara trevlig...?!?!
Min korta kommentar är: WTF?!?!
Som "hemmavarande" mamma jag är har jag inget emot att ta på mig majoriteten av alla hushållssysslor, och det har jag inte gjort nån hemlighet av. Men "majoriteten" är inte lika med "allt" som det nu blivit...
Jag kan ofta undra hur andra kvinnor HINNER med sina heltidsjobb och samtidigt ta hand om marktjänsten. Flera som jag frågat har dock utan omsvep erkänt att de gör det enkelt för sig med väldigt lite pynt, sparsamt med växter och enkla panelgardiner. Många väljer bort dukar och mattor.
Men ska det behöva vara så att man ska behöva försaka för att få vardagen att gå ihop tidsmässigt?
Inte ska det väl vara så att man ska behöva städa på helgen för att få tid och ork att gå ihop de andra dagarna?
Många pratar om att det är bättre för ekonomin att bo ihop. Men borde det inte också underlätta hushållsarbetet också? Som jag ser det så blir kvinnors finansiella situation bättre vid samboskap, men hon får mer att göra...
Avslutningsvis, vill jag påpeka å det bestämdaste att jag inte är feminist, utan bara en undrande fundersam flerbarnsmamma! ;)
Männen verkar ta rodret när det gäller grilllningen, men tar de efterföljande rengöring också, tro?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

WhoopsieDaisie

För en ojämn kamp mot min fibromyalgi. Det hindrar mig dock inte från att tycka och tänka massor. Kanske FÖR mycket, enligt vissa... :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela