Istället för att tänka högt. skriver jag här...

Mycket funderingar, ännu mer tankar blandat med fullaste allvar med en twist av ironi, sarkasm och massor av humor. blogglista.se

När man tröttnat, så slänger man...

Publicerad 2016-11-09 23:58:01 i Allmänt,

Jag förstår inte denna "slit och släng"-mentalitet som råder. För miljöns skull så borde vi låta saker stanna kvar i kretsloppet bra mycket längre än vad vi gör. Vi behöver inte slänga allt då vi tröttnat på det. Ofta finns det nån annan som skulle uppskatta vårt gamla hörnbord som vi fick av moster Karin då vi flyttade hemifrån, för att nu ta ett konkret exempel. Likaså tar inte vår plånbok så mycket stryk av att vi själva handlar begagnat. Själv köpte jag ett par E´s-skor för 50:- på Röda Korset härförleden. Det får du inte dem för i sportaffären! Vi gör även moder natur en stor tjänst då vi handlar begagnat.

Jag har till min stora fasa märkt att "slit och släng"-tänket genomsyrar samhället över lag idag. Man köper att husdjur. Man tröttnar på djuret. Man lägger ut sin pälsbeklädda vän på Blocket. Tack och hej...

Det blir slitningar i ens förhållande. Det är vare sig romatiskt eller roligt längre. Han fäller inte ner toasitsen efter sig, plockar inte undan disken eller sköljer ur sin lunchlåda. Man letar efter en ny kärlek att ha roligt med så länge det varar....

Är det inte dags att börja vårda det man har istället för att hela tiden byta ut det?

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

WhoopsieDaisie

För en ojämn kamp mot min fibromyalgi. Det hindrar mig dock inte från att tycka och tänka massor. Kanske FÖR mycket, enligt vissa... :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela