Istället för att tänka högt. skriver jag här...

Mycket funderingar, ännu mer tankar blandat med fullaste allvar med en twist av ironi, sarkasm och massor av humor. blogglista.se

Man vet när man älskar

Publicerad 2016-11-05 13:16:08 i Allmänt,

För mig är ordet "älska" ungefär lika missbrukat som ordet "influensa". Så fort folk har åkt på en riktigt "bonnaförkylning" så har de fått influensan, och kan då bli ganska så förnärmade om man lite fint säger till dem att det hade de KÄNT i så fall...
Jag tror det är likadant med att "älska" faktiskt. Har man en gång älskat så vet man hur det känns och blandar inte ihop det med förälskelsens fjärilar i magen, eller lustens virr-varr i blodomloppet.
Jag tog en fika häromdagen med en bekant som jag träffar då och då på en fika på stan. Annars har vi väl egentligen inget umgänge. Men vi har riktigt trevligt när vi ses. Hon är en frisk fläkt som dock ibland tenderar att generera vindstyrkor likt en orkan. Det ÄR alltid något på gång, på gott eller ont. För det mesta så är det i kärlekslivet det fladdrar mer i än bland löven...
Hon älskar alltid nån-NÅN NY!
Hon planerar stort, tittar på ringar, pratar hus, träffar karlns barn och resterande familj alldeles för tidigt etc. Sedan kulminerar hela årtusendets kärlekssaga i nån sorts antiklimax via ett sms där det står att det nu är över. Historien upprepar sig gång efter annan. Hon snyftar högljutt bland sina vänner ett tag, och sedan är det nytt kap hon klickar fram på Zoosk.
Jag missunnar henne inte lyckan. Det är inte det det handlar om. Det är snarare att det är jobbigt att se henne så hjärtbruten i så fall.
Jag tror att hon, likt många andra, tar för stora växlar av förälskelsen. Den är härlig och man ska absolut njuta av den som sig bör. Men ibland så utvecklas den inte utan bara stannar av. Bara för att man är förälskad behöver det inte betyda att man kommer att ÄLSKA per automatik. Jag tror att det är bra mycket svårare än så att hitta nån att älska. Det jag grundar mitt resonemang på är att jag mången gång varit förälskad, men bara älskat en. När jag träffade honom så visste jag vem jag träffat, och det var han som jag älskar med varje cell i min kropp.
Men visst, eftersom jag grundar resonemanget på mina egna funderingar och hemmasnickrade teorier är chansen säkert god att jag är totalt ute och famlar i mörket...
Tänd gärna lampan åt mig i så fall! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

WhoopsieDaisie

För en ojämn kamp mot min fibromyalgi. Det hindrar mig dock inte från att tycka och tänka massor. Kanske FÖR mycket, enligt vissa... :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela