Istället för att tänka högt. skriver jag här...

Mycket funderingar, ännu mer tankar blandat med fullaste allvar med en twist av ironi, sarkasm och massor av humor. blogglista.se

Hur är ett dåligt förhållande?

Publicerad 2016-11-26 20:07:08 i Allmänt,

Det är nåt som jag funderat på en del när tillfälle getts. Vad menas egentligen med ett dåligt förhållande?
Är det, hemska tanke, nån form av misshandel inblandad? Brist på kommunikation? Man har inte kul ihop? Inga gemensamma intressen? Man står inte ut med rep familjer? Hon får för få rosor? Han får för lite sex. Eller kanske tvärtom?! :) Jag antar att svaren på frågan är ungefär lika många som det finns förhållanden, eller kanske tom dubbelt så många då de flesta förhållanden består av två individer(finns väl i och för sig förhållanden med fler, men de är väl i allafall i minoritet..).
 
För mig är ett dåligt förhållande när man inte bryr sig. Känner man att man inte bryr sig längre är det dags att dra upp bopålarna att dra vidare innan man börjar bli elaka mot varandra, och till slut gör varandra illa. Nu menar jag inte att man ger sig på varandra handgripligen, ord kan göra förbaskat ont också. Känner man dessutom till varandras svagheter kan man ta tillfället i akt när affektionen är som högst att sticka in kniven extra djupt och passa på att vrida om den några varv när man ändå är igång(bildligt!!).
Jag tycker att det är, sorgligt nog, ganska vanligt att man träffar par som faktiskt inte verkar ha mycket snällt att säga om varandra. Det har hänt fler än en gång att jag tänkt:"HUR gick detta till??"
Jag antar att de en gång varit väldigt kära, och sedan glömt det...?
Jag tror att det är väldigt viktigt att man regelbundet plockar fram alla mina minnen man har ihop och dammar av dem, och för en stund tar sig tid att KÄNNA de där gamla känslorna igen.
När man inte längre kan förnimma de känslorna man kände den där gången kanske det faktiskt är så att det är dags att ta sig en funderare?
Jag menar, visst är livet för kort för att man ska gå och nöta på varandra? Kanske kan var och en träffa kärleken på nytt. Kanske...KANSKE...kan resp vara glad för varandras skull också och tacksamma över att de bröt upp innan de började avsky varandra?
Jag har fått för mig att väldigt många förhalar det svåra beslutet för länge, och till slut blir bittra och hatiska mot varandra, istället för att avsluta med nån sorts värdighet och kunna önska varandra lycka till...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

WhoopsieDaisie

För en ojämn kamp mot min fibromyalgi. Det hindrar mig dock inte från att tycka och tänka massor. Kanske FÖR mycket, enligt vissa... :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela