Istället för att tänka högt. skriver jag här...

Mycket funderingar, ännu mer tankar blandat med fullaste allvar med en twist av ironi, sarkasm och massor av humor. blogglista.se

Småbarnsföräldrar har inte en aning!

Publicerad 2012-12-23 09:43:00 i Allmänt,

Tänk om man visste innan det man vet efter! Inte många misstag skulle göras, många tårar skulle sparas, mycket lidande skulle kvävas i sin linda...
Men hur spännande hade livet blivit på en skala då?? Meningen med livet är ju att lära sig, bli massor av erfarenhet rikare, bli en mer komplett människa på sin väg genom livet...
Jag tvivlar på att man blir det utan misstag och "käftsmällar"(bildligt!).
Minns när äldsta barnet föddes. Jag visste exakt hur jag skulle uppfostra henne och hennes blivande syskon(yeah, right...). Jag blev riktigt irriterad när de som hade äldre barn påpekade "små barn små probkem, stora barn stora problem". För mig var det som att få höra "du har inte en susning, gumman!", och andemeningen var nog allt den i flera fall...
Nu när jag tittar tillbaka i bakspegeln, så ger jag de "olyckskraxande kråkorna" rätt om än motvilligt. Visst, är det så! Vad vet man som småbarnsföräldrer? Fast å andra sidan, hur KAN man veta?? Det är ju ingen av oss som vet, eller kan nåt som vi inte fått lära oss. Att bli föräldrer är ju att lära sig under resans gång, och göra sitt yttersta. Mer kan man liksom inte göra...
Jag träffar en hel del småbarnsföräldrar, och kan känna lite avundsjuka så till vida att det skulle vara härligt att få "oskulden" tillbaka om livet som föräldrer! Det hade varit underbart att få vara i den där rosa fluffiga bubblan i allafall för en dag där inget ont händer, annars kan jag inte påstå att jag längtar tillbaka till småbarnstiden även om jag tycker att den tiden var okomplicerad. Det var lättare att styra upp saker och ting. Nu är de så stora att de ska lära sig att ta egna beslut, och dess konsekvenser...med mig i bakgrunden beredd att ta emot dem OM i fall att...:)

Kommentarer

Postat av: Mini

Publicerad 2012-12-23 12:57:18

Kika gärna in på min blogg! :)
Big kisses from Mini.

Postat av: ann

Publicerad 2012-12-23 13:48:21

Man aner ikke hvad man går ind til når man får børn... men vist er det härligt... for det meste ;)

Jeg vil lige ønske dig og din familj en rigtig glædelig jul :D

Kram fra Ann

Svar: Ja, föräldraskapet är som inget annat här i livet! :)Jag älskar livet som mamma, men undrar ibland när jag tänker tillbaka "Hur ORKADE jag?!"...eller "Hur orkar NÅN?!"...För det är verkligen prövande!!
Jag önskar dig och de dina den finaste av jular, Ann! <3
WhoopsieDaisie

Postat av: Tess

Publicerad 2012-12-23 14:14:07

Förstår att saker kan bli mycket allvarligare med äldre barn. Är redan förberedd på att jag ska försöka att inte bli ledsen första gången mitt barn säger att han hatar mig och att jag inte fattar nåt. Minns hur jag själv var ju :-) Skulle det bli tvärtom, att mitt barn blir ett sådant där tv-barn som bara säger snälla saker så tackar jag gärna och tar emot...hehehe... :-)

Svar: Jag har tre barn. De är så olika att man kan tycka att det är ofattbart att de är helsyskon, inte till utseendet utan till sättet. De representerar allt från kaos till perfektionism.Som sagt, tur man inte vet innan! ;) Kan dock tillägga att mina barn aldrig sagt att de hatar mig. Jag får på daglig basis höra att de älskar mig. Det tar jag som att jag gjort NÅT rätt iaf! :)
WhoopsieDaisie

Postat av: Helena

Publicerad 2012-12-23 15:18:32

Så sant, man kan aldrig ana, och varför ska man gå och ta ut elände i förskott?
Hade man kunnat undvika tre år av mobbing tack vare en förkunskap om vad som komma skulle hade det ju varit bra, men så funkar det ju inte. Att barnen säger att de hatar en är en småsak jämfört med att de kommer hem och säger att andra hatar dem.
Alla åldrar har sin charm, gäller bara att förstå att njuta av dem. Ser på bilder av dem som små och fattar inte hur fort tiden verkar ha gått.

God jul på dig och de dina!

Svar: Beklagar verkligen att ditt barn blivit mobbat!!(jag tolkar det så...)Jag har ett barn som sov bort hela högstadiet i vilorummet. Sket i precis allt. Har gjort ett par misslyckade försök på gymnasiet, och ska snart ge sig på sitt tredje...
De andra två är mönsterelever och är alldeles nojiga över att ens komma för sent till en lektion. Alla har fått samma uppfostran!! HUR??...liksom...
En himla fin jul tillönskas eder!!
WhoopsieDaisie

Postat av: Tess

Publicerad 2012-12-23 16:42:29

Svar: Vad härligt :-)

Postat av: Sarah

Publicerad 2012-12-23 17:51:20

JULTRUBBEL: skulle behöva snabba råd och tips! :o

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

WhoopsieDaisie

För en ojämn kamp mot min fibromyalgi. Det hindrar mig dock inte från att tycka och tänka massor. Kanske FÖR mycket, enligt vissa... :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela