Istället för att tänka högt. skriver jag här...

Mycket funderingar, ännu mer tankar blandat med fullaste allvar med en twist av ironi, sarkasm och massor av humor. blogglista.se

Partiöverskridande vänskap

Publicerad 2019-10-25 20:28:00 i Allmänt,

I dessa "ödestider" så märks allas våra olikheter extra tydligt. Det har väl mer än en gång hänt den senaste tiden att jag rynkat pannan och undrat "VAD hade vi gemensamt, sa vi ?!" :)
Är man som jag och "GILLLAR OLIKA"(åsikter) så finner man denna smältdegel av åsikter, teorier och funderingar enbart uppfriskande. Man MÅSTE få tänka och känna olika. Det finnns inga rätt eller fel, än mindre svart eller vitt. Man måste ta med i beräkningen vad vi har med oss i bagaget i form av erfarenheter och upplevelser. Man tänker olika när man befinner sig i olika samhällsklasser. Man bor olika. Den ekonomiska situationen ser annorlunda ut. Jag skulle vilja drista mig till att påstå att få av de som lever på sin futtiga sjukpenning och bor i ett område med många olika nationaliteter tycker att "Fredde" är en jäklar hyvens kille, lika lite som är välbetald VD ute på Djursholm i sin mångmiljonvilla röstar rött...
Kasserar man ut sjukpenning så kanske man orkar dra snett på munnen åt Kristerssons mantra om att det ska löna sig att jobba? Säkert var det en och annan utförsäkrad som satte kaffet i vrångstrupen när siffror för de asylsökande redovisas. "Till mig fanns det inga pengar, men till DE finns det"...
Har man ett bra jobb, är frisk och ett boende som de flesta knappt ens kan drömma om så är det säkert självklart att man ska jobba? Ett liv i bidrag kan nog inte ens formas i tanken. För att den är så främmande, eller kanske t om skrämmande? Migrationspolitiken är något som andra argumenterar om för där ute vid miljonvillan märks ingen mångkultur...
Och så har vi Susanne, 54 år, som slitit sedan hon var 16 år som städerska, engagerad i facket och lämnar alla sina kläder till organisationer som hjälper anländande flyktingar. Hon har inget över att dela med sig av, men lyckas ändå och gör det med öppet sinne och stort hjärta.
Listan kan göras lång på folk som står väldigt långt ifrån varandra pga sina olika erfarenheter. Det är väl klart som korvspad att de ser annorlunda på det som sker omkring oss. Jag tycker att det är rent befängt av vuxna människor att försöka tvinga sina åsikter på oliktänkande
Jag är tacksam över min breda vänkrets som består av folk med div partiideologier. Fasen, vad trist att man bara umgås med folk som tycker likadant!! Jag tycker att det är uppfriskande att ha ett samtal med någon som egentligen befinner sig ganska långt ifrån en själv. Någon som kan ta en diskussion och inte bara krasst avfärdrar alla oliktänkande som "idioter".
Alla tycker vi, och det av en anledning. Låt oss få fortsätta göra det.
Men jag kan inte låta bli att undra hur många grannar som kommer låta häcken växa sig allt högre, eller rasta hunden på andra tider allt för att slippa den "inskränkte idioten" på andra sidan...:)
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

WhoopsieDaisie

För en ojämn kamp mot min fibromyalgi. Det hindrar mig dock inte från att tycka och tänka massor. Kanske FÖR mycket, enligt vissa... :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela