Istället för att tänka högt. skriver jag här...

Mycket funderingar, ännu mer tankar blandat med fullaste allvar med en twist av ironi, sarkasm och massor av humor. blogglista.se

Användbara klyschor

Publicerad 2016-10-13 17:07:16 i Allmänt,

Det ligger mer tyngd och mening bakom klyschor än vad man kanske tänker på när man låter dem slinka över läpparna i förbifarten, eller ackompanjerad av ett vänligt leende och en ryggdunkning.
Jag tänkte på det när jag tröstade en ung väldigt driftig dam som var i kast med att göra ett prov där hon tog ut nederlag innan hon ens satt sig i salen.
Då slank det vedertagna "Du kan inte göra mer än det bästa du kan". Uttrycket i sig kan te sig banalt och söndrat, men det ÄR ju så. Du kan ju aldrig göra mer än ditt bästa. Om det sedan inte räcker halvvägs har ju inte med saken att göra, för du gjorde det bästa du kunde.
Det är ganska självklart att ingen kan göra mer än så. Man kan aldrig ge mer än det man har, och tyvärr så räcker inte alltid det. Men det är inget man bör lasta sig själv för, för man gjorde precis allt man kunde...
Man behöver inte säga mer egentligen "Jag gjorde precis allt jag kunde", en bättre sammanfattning än så finns inte.
"Fine, jag nådde inte enda fram men jag gav fane mej allt jag hade!!"

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

WhoopsieDaisie

För en ojämn kamp mot min fibromyalgi. Det hindrar mig dock inte från att tycka och tänka massor. Kanske FÖR mycket, enligt vissa... :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela