Istället för att tänka högt. skriver jag här...

Mycket funderingar, ännu mer tankar blandat med fullaste allvar med en twist av ironi, sarkasm och massor av humor. blogglista.se

Snälla, släng ingen mat!!

Publicerad 2016-12-25 21:12:09 i Allmänt,

Vi slänger vulgära mängder mat  en vanlig helg här i landet, och vid denna tiden på året är det etter värre. När jag skriver "vi" så menar jag folk i allmänhet, och inte mig själv som vägrar slänga sånt som inte ändrat färg, eller själv kryper till tunnan.
För varför ska man slänga fullgod mat? Det är inte bara för de svätande i Afrikas skull, för det finns gott om folk alldeles nära oss som inte har råd att äta sig mätta...
Nej, för mig handlar det också mycket om resursslöseri. Ska djur behöva dö för att vi sedan ska slänga köttet eftersom vi inte orkar ta hand om resterna? För mig är det otänkbart, man GÖR inte så...
Det händer även att jag ger bort mat som jag känner att jag kanske inte hinner med, för allt fryser man inte in med fördel.
Jag har fått nära och kära att besinna sig inför julhandeln. Bordet behöver ju liksom inte ge vika för att det ska vara ett lyckat julbord. Fråga vad folk äter och köp hem verklighetsbaserade mängder. Det kanske räcker med en _liten_ burk brunkål istället för "en hink" tex? :)
Man kanske inte behöver köpa en hel skinka, utan det räcker med att köpa några hg färdigskivad skinka från Scan?
Jag blev uppriktigt glad igår när vi skrapade ihop resterna hos mor, för det var inte mycket över...
Det var väl knappt att det ens kvalificerades för att få kallas för "rester".
En fortsatt god jul till alla er som orkar hålla gnistan vid liv! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

WhoopsieDaisie

För en ojämn kamp mot min fibromyalgi. Det hindrar mig dock inte från att tycka och tänka massor. Kanske FÖR mycket, enligt vissa... :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela