Istället för att tänka högt. skriver jag här...

Mycket funderingar, ännu mer tankar blandat med fullaste allvar med en twist av ironi, sarkasm och massor av humor. blogglista.se

Jul på kredit

Publicerad 2016-12-28 13:19:23 i Allmänt,

Det finns några tillfällen då folk verkar acceptera vilka kostnader som helst, och som jag ser det så är det priserna på flygplatserna för att få en enkel kopp kaffe och en fralla, eller en pepsi för 25:-, och så har vi julen...
Jag kan annars uppleva folk över lag som ganska så snåla. Men vid nämnda tillfällen verkar det inte vara nån hejd på storleken på spenderbyxorna.
Personligen skulle jag vare sig köpa fika eller parfym på flygplatserna. Jag accepterar inte hutlösa priser oavsett.
Och så har vi ju den där julen som verkar få kosta i runda slängar hur mycket som helst. Varför är det så? Det är ju inte så att julen är unik, once in a lifetime...den kommer oavsett man vill eller ej och hälsar på varje år. En blixtvisit...dock, men ändå...
Kan inte låta bli att undra hur mycket julen i genomsnitt kostar per timme hos en "vanlig" familj...?
Jag vänder mig alltid emot denna köpfrenesi, som för all del har lugnat sig lite, men ändå är högst påtaglig. Varför ska det shoppas så förbannat?? Varför ska vuxna människor BYTA saker/pengar med varandra? Varför kan man inte köpa nåt fint till sig själv, istället för att bli påtvingat nåt som ändå hamnar på Tradera så fort gästerna gått?
Sambon och jag shoppade ett år på mellandagsrean det vi själva ville ha, fast tilllsammans. Bara lyckade klappar det året!! :)
Jag lägger mer än gärna några extra slantar på barnens julklappar. Jag tycker att det är riktigt kul att handla till dem, och lägga tid och energi på att hitta det som jag vet att de önskar sig. Men till vuxna vägrar jag faktiskt att köpa nåt.
Du kanske tycker att mitt upplägg är bedrövligt trist, och det må så vara. Men för mig handlar julen om gemenskap, omtanke och kärlek....precis som resten av året...
Jag lägger inte mer pengar på maten över julen än vid andra tidpunkter på året. Jag anser alltid att maten är viktig, och lägger precis lika mycket vikt vid en vanlig "sketen" tisdagsmiddag som på julafton.
Gör som jag, och var snäll mot plånkan vid jul...och efter! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

WhoopsieDaisie

För en ojämn kamp mot min fibromyalgi. Det hindrar mig dock inte från att tycka och tänka massor. Kanske FÖR mycket, enligt vissa... :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela