Istället för att tänka högt. skriver jag här...

Mycket funderingar, ännu mer tankar blandat med fullaste allvar med en twist av ironi, sarkasm och massor av humor. blogglista.se

Får man skylla sig själv som fattig?

Publicerad 2015-05-19 23:50:43 i Allmänt,

Jag läste några bloggar  på temat "leva på extremt lite pengar". Det var folk som har den allra lägsta sjukersättningen som går att ha. Jag tror den ligger på lite över 5000:- innan skatt, och det är inte per vecka utan per månad då...
Man behöver inte ha doktorerat i matte eller ha universitetsexamen i ekonomi för att direkt inse att det är horribelt. Vem FAN klarar sig på 4000 nånting efter skatt i månaden??? Det är möjligvis en tonåring som jobbar extra på Donken och bor hemma för föräldrarna som kan anse sig leva gott på de slantarna.
Nu är det heller inte så att dessa hårt utsatta människor får en massa andra bidrag för att komma upp i dräglig levnadsnivå. Läste flera som hade fantastiska ca 10.000 att fördela som de nu behagar...*sarkastisk* Några hade nån tusing mer, men då var det även barn i hushållet.
En mamma skrev att hon helt enkelt fick strunta i att äta så hon kunde ge sina barn mat. Nån annan skrev att de åt gröt till middag en gång i veckan, och middag hos en släting en dag för att spara pengar.
Det finns vissa som verkar tycka att de är mer än oss andra och gärna påpekar högljutt att det ska löna sig att jobba. Jag håller med!! Absolut!! Halleluja!! Amen!!
MEN är det verkligen rätt att straffa de som inte KAN jobba av olika skäl?? Alla får inte ett jobb av olika skäl.
Om man inte KAN jobba ska man inte kunna få ha en dräglig tillvaro ändå? Att på fullaste allvar betala ut 4-5000:- till en vuxen människa kan bara liknas vid en käftsmäll med efterföljande spottloska i ansiktet.
Jag kan inte förmå mig att se det hela annat än att människovärdet är så pass olika. Det är olika prisklasser på oss. Reinfeldt är tydligen värd sin vikt i guld, medan Karin Svensson som lever med en arbetsskada knappt inte är värd att andas vår luft, och än mindre kunna äta sig mätt. Det finns inte en enda som kan övertyga mig om att det är så här det ska vara. Att det nånstans i det sanslöst bizarra tänkandet finns en logik och rättvisa.
Nog fasen måste väl ha tak över huvudet och äta sig mätt innefattas i medborgelig rättighet?? Kanske dags att lyfta på locket och låta den svenska fattigdomen synas och få komma till tals på allvar? Det ÄR inte så här det är ska vara...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

WhoopsieDaisie

För en ojämn kamp mot min fibromyalgi. Det hindrar mig dock inte från att tycka och tänka massor. Kanske FÖR mycket, enligt vissa... :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela