Istället för att tänka högt. skriver jag här...

Mycket funderingar, ännu mer tankar blandat med fullaste allvar med en twist av ironi, sarkasm och massor av humor. blogglista.se

Vad sägs om en näve åsiktsfrihet?

Publicerad 2014-02-28 22:03:00 i Allmänt,

Jag tycker inte alls om hur vårt modersland håller på att utvecklas. Ooops, jag skrev _modersland_. Undrar hur många jag kränker här och nu....*ironisk*
Jag tror fan att det i stort sett bara är väder man kan prata öppet utan att riskera att kränka någon. Jag är så förbannat less på detta hycklande och moraliserande som är ständigt pågående. Jag upplever ofta att många säger utåt det som förväntas och gör tvärtom när "ingen annan ser".
Varför ska vi inte kunna vara ärliga i vårt tyckande utan att riskera att dömas? Vi lever i ett fritt land säger vi ofta. Låt oss leva som de fria medborgare vi är och tycka precis det vi vill.
Är det nån som vågar sticka ut hakan blir det tsunami i det lilla fågelbadet och vattnet väller över de farligt låga tunna kanterna, de små tjattrande fåglarna förfasar sig och det blir ett förbannat kvittrande. Säkert yr det en och annan fjäder också...
Vi har problem här i landet som inte blir ett dugg mindre för att vi inte erkänner dem. Ta tex det här evigt förlöjligandet av Jimmie Åkesson. Jag kan inte bry mig mindre om att Jimmie sägs fila lite på detaljerna från uppväxten faktiskt. För mig är det bra mycket viktigare att fokusera på varför han är ledare i vårt tredje största parti? Är det inte ett faktum viktigare än att han ljög om antalet invandrarfamiljer i området han bodde i?. Visst, det är förbannat osnyggt av en folkvald att ljuga. Men låt oss för en gångsskull vara ärliga och erkänna att det faktiskt inte är första gången i historien det händer...
Vi har ett stort problem som växer sig allt större trots att vi gör allt för att mota bort Olle i grind för att slippa ta itu med det och bekänna färg.
Det är många som anser att vi bör stänga dörren till vårt land och se om vårt hus. Det är inte Jimmie´s fel. Jag anser att det är de andra partiernas fel som drivit den asylpolitik de gjort i alla år, för hade de inte gjort det så hade Jimmie inte haft det jobbet han nu har, utan kanske stått på Donken och flippat burgare med massor av kärlek i? :)
Jag upplever det som typisk svenskt att febrilt leta en syndabock och lägga ansvaret på så man slipper att tycka själv, och Gud förbjude stå för det.
Elak? Inte ett dugg, men däremot ärlig...;)
 

Kommentarer

Postat av: Tess

Publicerad 2014-02-28 23:33:54

Jag anser att de granskar Jimmie precis som övriga politiker. Däremot så var det värre storm när Mona Sahlin köpt en Toblerone eller vad det nu var, än vad det är nu när en politiker sitter och ljuger. Jag förstår inte hur han tror att han ska komma undan med det heller eftersom statistik är så lätt att kolla upp. Jag tror att SD är ett missnöjesparti så det är oroväckande att så många är missnöjda. Man borde titta på det och se vad som gjort folk missnöjda och börja jobba med det. Inte sluta hjälpa folk, det tycker jag inte. Jag skulle aldrig ha hjärtat att neka folk från krigs-, svält- och förföljelseområde att söka trygghet här hos oss. Frågan är dock om de kan känna sig så värst trygga när 10% av befolkningen helst vill kicka ut dem igen :-(

Svar: Jag hängde i samma kvarter som Jimmie som ung så jag vet vad han menar. Men jag upplevde det väl egentligen mer stökigt generellt än att det var "blattar"(som vi sa då...) som stökade. Jag bor själv i ett invandrartätt område och under en lägenhet som Migrationsverket hyr. Mitt ärliga intryck är att vi har problem på riktigt, och det är inte bara de nyanlända utan bristen på uppbackning tex. Man KAN inte veta om ingen talar om för en tex...
WhoopsieDaisie

Postat av: Tess

Publicerad 2014-03-01 20:39:09

Jag tycker också att det finns problem, men jag ser det inte som Jimmie att vi ska sluta ta in folk. Jag ser ett problem med integrationen och att vi måste jobba på den biten. Att de som kommer hit får en "crash course" i Sverige efter att de fått hjälp med eventuella trauman efter att ha kommit från förföljelse och krig. I denna crash course skulle de inte bara lära sig det svenska språket utan mer om Sveriges sociala koder, beteende, traditioner o.s.v. Jag tror att det skulle göra det enklare att komma in i samhället. Plus förstås då att folk som redan bor här får vara öppna och villiga att lära sig de också :-) I vårt grannskap bor det många invandrarfamiljer och förutom lite språksvårigheter då och då så har vi aldrig haft några problem.

Svar: Jag lever i nån naiv illusion om att de europeiska länderna ska ta solidariskt ansvar och dela på flyktingströmmen. Det är en rejäl skillnad mellan flyktingmottagandet, och det tycker jag är fel. Det handlar ju om solidaritet mot sina medmänniskor, och det borde väl alla länder vara med på antingen de vill eller ej? Borde finnas nån kommission att åberopa! :)
WhoopsieDaisie

Postat av: Tess

Publicerad 2014-03-07 14:42:44

Svar: Absolut. Andra länder är alldeles för kassa på att dela detta. De flyttar ansvaret från sig och då landar ett mycket tyngre ansvar på de som stiger fram. Det är verkligen helt fel det också.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

WhoopsieDaisie

För en ojämn kamp mot min fibromyalgi. Det hindrar mig dock inte från att tycka och tänka massor. Kanske FÖR mycket, enligt vissa... :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela