Istället för att tänka högt. skriver jag här...

Mycket funderingar, ännu mer tankar blandat med fullaste allvar med en twist av ironi, sarkasm och massor av humor. blogglista.se

Kan man sona ett mord?

Publicerad 2013-08-30 14:10:00 i Allmänt,

Handen på hjärtat nu- KAN sona sitt brott när man begått ett mord? Jag menar alltså inte dråp, olyckshändelse eller dylikt, utan berövan av ett liv med berått mod.
Hörde på radion på vägen hem en intervju med Minister Ask om strängare straff vid mord, att livstid just ska vara livstid. Ganska självklart egentligen! För varför heter det annars "LIVStid"?? Då kunde det ju lika gärna heta "en smäll på fingrarna=5 år" tex...
Nu är det vissa omständigheter som måste uppfyllas för att det ska bli livstid på riktigt, och då väger de anhörigas lidande tungt.
"De anhörigas lidande"? Seriously Fru Ask?? För att ta ett exempel som väl de flesta är bekanta med vid det här laget: Stjärnsunds lilla Engla...
Han våldtog henne, mördade henne och försökte sedan dölja spåren med att elda upp tösen. När har han sonat sitt avskyvärda brott och förtjänar att släppas ut i friheten och andas samma luft som oss andra?
Finns det NÅN som på allvar tycker att man kan sona ett sånt brott? Ja, mer än vår lag då...
Vårt rättsnöre är till för att skydda alla vår rätt i samhället, även de som begår brott. Det är viktigt att våra lagar inte blir godtyckliga utan de ska vara tydliga och rättvisa.
Men kan de verkligen bli det gentemot brottsoffer och deras anhöriga? Jag såg ett program för lite sedan om mordoffers anhöriga vars baneman blivit avrättad. De allra flesta tyckte det var ett antiklimax, som en lång trött utandning...det kändes ingetting..
För det är ju tyvärr inte så att när den ene lämnar jordelivet får den andre tillträde igen. Den döde är död, och fortsätter komma vara det oavsett avd som händer.
Men jag måste erkänna att jag kan starkt ifrågasätta vissa människors frihet...
Jag menar, hur i helvete kan lille utvecklingsstörde Bobbys öde vara sonat av hans plastpappa och biologiska mamma? Undrar om de som var med och bestämde detta läst förundersökningen?
Dessa vidriga varelser är nu ute bland oss med nya identiteter! Jag kan inte tycka att de har rätt till ett nytt liv, men däremot lille Bobby hade det!
Hur resonerar man i ett sånt fall? De dömda får nya identiteter för att skydda...Yes, you heard me-För att SKYDDAS!!
Och då kommer osökt följdfrågan: Vem fan skyddade Bobby??
Det svaret vet vi alla vid det här laget...INGEN...Inte en jävel...
Och då är vi där-"Lagen att till för att skydda alla". Är den verkligen det, alltså på riktigt nu och inte bara fint skrivet på pappret?
 
R.I.P Bobby, Engla och alla ni andra...
 
 

Kommentarer

Postat av: Malin

Publicerad 2013-09-01 22:52:55

Det där gör mig så himla ledsen. Jag tycker att Sveriges rättssystem är ett enda stort skämt. Mördar man någon kallblodigt borde man få sitta och ruttna i en cell tills man dör. Bobbys plastpappa bodde på en camping nära mig för ett halvår sedan. Det kändes helt stört att han redan var ute för det dessa sjuka personer gjorde. Jag önskar att man hade kunnat rädda den stackars pojken innan hans liv togs ifrån honom. Det är en värld med mycket sjukt folk och jag tycker det är skrämmande att så många hemska människor får gå på våra gator och andas luften vi andas.

Svar: Fick han vara ifred för folk som bodde runt omkring? Läste en tråd om honom på flashback och det finns folk som hatar honom på riktigt(med all rätt!), och där var det nån som skrev att de bodde i närheten av där han campade. Så det där med att leva anonymt verkar inte funka.På tal om skämt- Mats Alm!! Seriöst?? Det verkar som om man kan komma undan med det mesta...:(
WhoopsieDaisie

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

WhoopsieDaisie

För en ojämn kamp mot min fibromyalgi. Det hindrar mig dock inte från att tycka och tänka massor. Kanske FÖR mycket, enligt vissa... :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela