Istället för att tänka högt. skriver jag här...

Mycket funderingar, ännu mer tankar blandat med fullaste allvar med en twist av ironi, sarkasm och massor av humor. blogglista.se

När man inte ser skogen för alla träden

Publicerad 2012-10-31 09:53:00 i Allmänt,

En bekant sa nyligen till mig att det hade varit en befrielse att vara så nöjd med så pass lite som jag är. Personen som sa detta är i ständig jakt efter bättre, lyxigare och dyrare saker och upplevelser.
"Allt ska vara så j-a märkvärdigt" kan man kort sammanfatta personens livstil, och inte sjutton verkar man då bli lyckligare av det...snarare mer pank...:)
Själv lider jag inte av denna drift, eller vad man ska kalla det. (Begär kanske!?) Jag tycker inte på nåt sätt att lyxigare än bättre. Standardmässigt möjligen. Men utan rätt attityd blir ju ändå upplevelsen/utbytet platt.
Vi bodde för två år sedan på ett riktigt lyxigt hotell i Egypten. Jag sa på skämt att hade jag varit där i nån vecka till så hade jag nog inte klarat att torka mig själv i rumpan sedan...
Det blev för mycket! En morgon så smög jag och sambon längs väggarna och i skydd av div vegetation ner till poolen för att få lägga handduken SJÄLVA på varsin stol.
Vi bodde alltså jätte fint med servicen med stort S. Men det vi pratar om då vi ser tillbaka är stunderna hos våra egyptiska vänner på soffan i den lilla butiken där vi satt och umgicks glatt.
Detta stärker min övertygelse om att det är ens egen inställning och inte ekonomin som styr hur bra man har det i livet...

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-10-31 15:31:21

gå in på min blogg nu!<3
snygg btw

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-10-31 15:31:26

gå in på min blogg nu!<3
snygg btw

Postat av: Tess

Publicerad 2012-11-01 00:46:35

Känner verkligen igen mig i det du skriver! Jag har inte heller det där behovet. Funderar ibland på hur det kommer sig att en del har det och en del inte.

Svar: Vissa av oss är unnade att ha förmågan, antar jag, och vi har förmånen att ha den! :)
WhoopsieDaisie

Postat av: Helena

Publicerad 2012-11-01 12:07:38

Känner igen mig i båda typerna av person, konstigt eller hur?

Om jag mår sämre, är i en liten mental svacka, då blir jag mer beroende av att det ska vara fint, märkvardigt och snyggt. Ytan blir viktig, för därunder är självkänslan rätt låg.

Mår jag däremot bra och allt känns lätt och toppen så har jag väldigt avslappnad inställning till prylar och status. Är även mer tolerant mot andra OCH mig själv när det gäller beteende och skilda meningar. Önskar man alltid fick må så....

Svar: Sån kan jag också vara! Är jag låg så kan en bukett blommor kännas som en skatt. Likaså kan jag bli själaglad över att duka fram hembakat gärna pimpat med färgglatt strössel och frosting...
WhoopsieDaisie

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

WhoopsieDaisie

För en ojämn kamp mot min fibromyalgi. Det hindrar mig dock inte från att tycka och tänka massor. Kanske FÖR mycket, enligt vissa... :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela