Istället för att tänka högt. skriver jag här...

Mycket funderingar, ännu mer tankar blandat med fullaste allvar med en twist av ironi, sarkasm och massor av humor. blogglista.se

Vuxna som får lära sig att handla och laga mat

Publicerad 2012-11-29 21:56:00 i Allmänt,

Jag satt och tittade med ena ögat på ett gammalt avsnitt av Lyxfällan idag medan jag höll på med annat. Jag kände igen paret i fråga, mycket beroende för att jag tycker att de är ett av de mest bedrövligt lata och handfallna som varit med i serien.
Är man i 30-årsåldern och har två små barn, borde man inte kunna handla vettigt och laga mat då? Jo, JAG tycker då i allafall det! Det är höjden av lättja att leva på on-line pizza, särskilt då man inte har råd...
Lyxfällan gav dem en lektion i att handla mat förståndigt och se till att man har produkter hemma att laga mat av även ett par dagar framåt.
Kan man verkligen inte som vuxen komma på att matlåda är en sällsynt god idé, utan att nationell tv ska behöva komma dit och pedagogiskt förklara för dem att man lagar middag och sedan lägger resterna i en plastlåda, för då sparar ni pengar se ni!?
När sedan programmet gjorde uppföljning så pratade paret om medhavd lunch som det var ett alldeles nytt begrepp. Alltså, jag fattar det inte!! Jag har skickat med sambon matlåda längre än jag kan minnas. Blir det mer rester över, så fryser jag in det och skickar med honom det när det inte blivit nåt över från middagen, eller om vi inte känt för att äta midddag nån enstaka gång. Jag skulle bli skitsur om han la pengar på lunch. För mig är det totalt utkastade pengar som man istället kan lägga på tex en resa. Ja, man får ju ingen resa för 70:-, men med tillräckligt många luncher kan det allt bli en runda om Mallis...:)
Matlådan till morgondagens lunch: Torskgryta med chili med ris.

 

Kommentarer

Postat av: Tess

Publicerad 2012-11-29 23:43:10

Tycker det är riktigt skumt att vuxna människor inte kan det där. Visst, ibland har jag usel fantasi så det kanske blir samma mat flera gånger i veckan eller att jag drar till med utemat för att jag inte kommer på nåt, men det är ingen vana utan undantag.

Svar: Jag vet en hel hög med folk som tex aldrig sparar rester! Jag blir upprörd bara jag tänker på det. Jag har lagat otaliga middagar på enbart rester som sedan blivit matlådor. Igår gjorde jag lasagne på kycklingrester och överbliven pizzaskinka! :) Men visst händer det att det blir hämtmat här också, och nån pizzaslice som följer med i matlådan sedan! :)
WhoopsieDaisie

Postat av: Tess

Publicerad 2012-12-01 13:24:22

Har sparas det också rester. Vi har inte råd att kasta riktig mat. Och skulle vi ha råd så skulle vi nog ändå inte göra det. Vilken slöseri!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

WhoopsieDaisie

För en ojämn kamp mot min fibromyalgi. Det hindrar mig dock inte från att tycka och tänka massor. Kanske FÖR mycket, enligt vissa... :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela