Istället för att tänka högt. skriver jag här...

Mycket funderingar, ännu mer tankar blandat med fullaste allvar med en twist av ironi, sarkasm och massor av humor. blogglista.se

FITTA?? Din HORA!!

Publicerad 2012-03-30 07:37:12 i Allmänt,

Alltså...är det bara jag som reagerat på den s.k "språkutvecklingen"? Jag är vare sig inte särskilt till åren kommen, eller pryd av mig. Men visst fan(!!) låter det hemskt när det trycks in "fitta", "hora" och "knullar" i var och varannan mening? Dessutom verkar de ha fått en annan betydelse än vad de hade förr när jag var ung och kunde häva ur mig runda ord och svordomar, även om jag i ärlighetens namn faktiskt aldrig varit så frikostig med såna ord. Skulle vilja påstå att mor hade lyft mig i örat och jag hade avfyrat såna salvor vid köksbordet... eller ja, det hade inte gått hem i stugorna...om man säger så...
Det gör det väl inte egentligen nu för tiden heller, utan det är väl mer att man börjar bli avtrubbade lite till mans?
Minns när äldsta dottern började på högstadiet för 5 år sedan. Det dröjde inte länge förrän de blev samtal från skolan och möten om FB-chat och tjafs på Bilddagboken. Första gången jag fick ta del av vad som skrivits baxnade jag. Dessa töser som jag upplevde så oskyldiga, och känt sedan de var små spottade ur sig riktigt hemska saker då "hora" visade sig vara bland de snällaste som sagts.
Sedan dess har det rullat på kan man säga. Ja, här hemma är inte sånt prat accepterat kan jag ju passa på att tillägga. Även om mina öron nu har acklimatiserat sig, så är det ändå ord som liksom inte passar sig nån annanstans än nån halvtaskig porrulle...
Jag menar, seriöst...Man slår sig på tummen:"Fitta!!"...eller "Hora också!!"...
Är filmen bra? "Den suger kuk!"
Känner du henne? "Jaså, den horan!"
Jag tycker att det låter hemskt, även om jag reagerar bra mycket mindre än jag gjorde förr. Det enda "nypåfundiga" ord jag själv använder som i vissa sammanhang väl kan uppfattas lite så där lagom vulgärt är- SUGER. Men där slutar obsceniteterna för min del...
Är det bara jag som inte hängt med i utvecklingen?
Svordomar OLD SCHOOL! :)

Kommentarer

Postat av: ann

Publicerad 2012-03-30 15:05:14

Hvor har du ret! Det lyder helt forfærdeligt. Jeg har selv en teenagedatter (16 år) og hun bruger alle disse superlativer i både skrift og tale. Det er bare at fortsætte kampen for et ordentligt sprog.

God dag til dig :)

Postat av: Tess

Publicerad 2012-03-30 22:01:32

Jag använder mig inte alls av sådana ord. Tycker det förfular nåt fruktansvärt!

Postat av: A N G E L I J N A

Publicerad 2012-03-30 23:17:23

http://www.youtube.com/watch?v=EfAY9GQiirI&feature=g-upl&context=G2b566c4AUAAAAAAAAAA LYSSNA/ GILLA!!!/ KOMMENTERA, SNÄLLA HJÄLP MIG FÖLJA MIN DRÖM,PUSS!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

WhoopsieDaisie

För en ojämn kamp mot min fibromyalgi. Det hindrar mig dock inte från att tycka och tänka massor. Kanske FÖR mycket, enligt vissa... :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela