Istället för att tänka högt. skriver jag här...

Mycket funderingar, ännu mer tankar blandat med fullaste allvar med en twist av ironi, sarkasm och massor av humor. blogglista.se

Jag vill veta hur många korvar kungen bjuder Silvia på!!

Publicerad 2012-12-30 21:06:00 i Allmänt,

Kungen har 120 millle i s.k apanage att förfoga över. Ganska bra med slantar med andra ord! De flesta av oss hade klarat oss, våra familjer, grannar och resten av folket i kommunen riktigt bra på den summan...
Personligen så tycker jag att det är VÄL mycket pengar. Jag förstår inte varför de ska leva i överdriven lyx. Det räcker väl med en bra levnadsstandard? Varför ska det vara förgyllda kranar i badrummet? IKEA har riktigt fina badrum! *tipsar Ers majestät glatt* :)
Nu till anledningen till varför jag skriver inlägget: 60 av miljonerna är det fri insyn i, men den andra hälften är stängd på allmänhetens ögon, och det stör mig. Ja, inte bara mig utan tydligen några till...
Eftersom han är i vår tjänst och vi avlönar honom, så ska vi ha rätt att veta vad som görs med våra pengar. Det enda jag tycker ska vara sektretessbelagt är det som läggs på säkerhet och det som hänger ihop med den kategorin. Säkerheten är viktig, och kungen med familj ska såklart inte utsättas för fara...lika lite som nån annan familj...
Så de pengarna bryr jag mig inte i. Men annars så tycker jag att jag har rätt att veta hur många korvar Calle bjöd frugan på i tisdagskväll, eller hur många kebabrullar han köpte till filmkvällen. Låter det småaktigt, tycker du? Inte det minsta, enligt mig...
Anledningen till mitt resonemang är att det hade varit intressant att se hur stor del som faktiskt går till ren och nödvändig representation eftersom det är just det som apanaget är till för. Våra folkvalda har ju ertappats med att ha god fallenhet för att överutnyttja våra skattepengar, så tanken är iallafall inte mig fjärran att denna fallenhet går längre upp i hierakin...
http://www.expressen.se/nyheter/kungen-talar-ut-om-kritiken-mot-apanaget/

Kommentarer

Postat av: Tess

Publicerad 2012-12-31 00:36:21

Jag tycker det är sjukt att de får leva i lyx, medan sjuka knappt har så de klarar sig och en del som inte har så de klarar sig. De får gå från hem och sälja av allt de har för att klara sig, medan kungafamiljen har sitt på det torra många gånger om. Och synen på sjuka är så otroligt taskig. Man kallas parasit, snyltare, lat och allt möjligt. Sjukt samhälle är vad det är.

Svar: Ja, det är bedrövligt snedfördelat som det är nu. Klyftorna är enorma. Lyx är inget man _behöver_. Jag tycker att det gott skulle räcka med att leva bra rätt och slätt. Om jag inte missminner mig så har herr kungen fått ökning i kassan efter att han gnällt...:(
WhoopsieDaisie

Postat av: Tess

Publicerad 2012-12-31 14:04:39

Svar: Hmm... medan a-kassan inte blivit höjd sedan 2002 och sjukpenningen för en del till och med ligger under minimumlevnadsstandard (fast politikerna säger att ingen gör det).

Svar: Jag har för mig att "fattighetsgränsen" ligger på 9700:-Hur många sjukskrivna kommer upp till den nivån? Våra folkvalda behöver läsa på...;)
WhoopsieDaisie

Postat av: Tess

Publicerad 2012-12-31 17:29:02

Jag känner nog flera stycken som ligger en bit under det. Inklusive jag själv. Så då räknas jag som "fattig" då :-S Tur att jag är rik på annat än pengar :-)

Svar: Mmmm...när det gäller pengar är jag urfattig...Men anser mig ändå vara rik! :)
WhoopsieDaisie

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

WhoopsieDaisie

För en ojämn kamp mot min fibromyalgi. Det hindrar mig dock inte från att tycka och tänka massor. Kanske FÖR mycket, enligt vissa... :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela