Istället för att tänka högt. skriver jag här...

Mycket funderingar, ännu mer tankar blandat med fullaste allvar med en twist av ironi, sarkasm och massor av humor. blogglista.se

Hur tänker migrationsverket nu, tro?

Publicerad 2012-12-28 11:37:00 i Allmänt,

Läste precis om mannen från Iran som bildat familj här i sverige, och nu ska skickas tillbaka. Visst låter det onödigt hårt? Han lever här med sin fru och lilla dotter "minding his own business", och ändå...?
Det var i allafall min spontana tanke, och är väl fortfarande så delvis. Men att ta sig hit illegalt är inget drag som ska uppmuntras. Vi ska inte ha svängdörrar vid gränsen. Är jag hård nu, tro? Jag anser att vi måste behålla kontrollen över vilka som vi släpper in. Jag menar, inte sjutton släpper du in vem som helst i ditt hem?
Historien bakom är att denne man från Iran tagit sig hit illegalt. Jag skulle kunna tänka mig att han flydde hals över huvud från sitt hemland där han varit politiskt engagerad och jobbat för folket. Han hade med andra ord säkert starka skäl att fly, och hade han försökt göra det efter konstens alla regler så hade kan kanske hamnat med nacken i snaran istället...vilket han riskerar att göra nu...
Det är ju bara att försöka föreställa sig scenariot att man flyr under såna omständigheter. Vad tror du att du hade gjort? Hade du riskerat tortyr och död, eller hade du tagit den enklaste vägen mot frihet? Tanken på utdragen pappersexercis ter sig säkert inte som ett alternativ eftersom utgången lär kännas påtagligt osäker. Jag vet i allafall vilken väg jag hade tagit...
Det är väl klart som korvspad att man tar den snabbaste vägen? Överlevnadsinstinkten är stark, och vid ett sånt tillfälle tar säkert tunnelseendet över och man bara FLYR.
Men likväl, så vidhåller jag att såna här ärenden ska följa de regler som finns. Det blir inte hanterbart om mottagningsprocessen här i landet blir godtycklig. Fast å andra sidan, är vi verkligen ett land som skickar folk tillbaka till en säker död? Jag hoppas verkligen inte det...
Fast å andra sidan, vad gör man när en person faktiskt inte har rätt att vara här, men samtidigt inte kan leva i sitt eget land? Skickar man personen till Norge då, tro...:)
Jag är glad att det inte är jag som sitter och bestämmer över folks vara eller inte vara, som det säkert innebär i många fall...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15990571.ab

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

WhoopsieDaisie

För en ojämn kamp mot min fibromyalgi. Det hindrar mig dock inte från att tycka och tänka massor. Kanske FÖR mycket, enligt vissa... :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela