Istället för att tänka högt. skriver jag här...

Mycket funderingar, ännu mer tankar blandat med fullaste allvar med en twist av ironi, sarkasm och massor av humor. blogglista.se

I want my brain medium rare, please....

Publicerad 2011-09-28 07:20:29 i Allmänt,

Jag läste  en intressant artikel så här på morgonkvisten på Expressen om varför vi gäspar, eller varför forskarna TROR att vi gör det. Det är väl ingen exakt vetenskap det där, antar jag.
Det är ju lite det som är det fina med kroppen att den liksom inte bara ger från sig av sina hemligheter, och det som ju är ÄNNU bättre är ju det faktum att kroppen funkar så förbaskat fantastiskt som den gör!
Jag vet inte om jag stämmer in på försökspersonerna och gäspar mer och större på sommaren. Spontant skulle jag vilja hävda att jag faktiskt gör det mer på vintern med sitt envisa mörker.
En sak som jag i allafall vet bestämt är att jag gäspar stort när jag läst ett tag, alltså när tröttheten gör sig påmind. Så jag tror nog allt att gäspandets funktion är att öka syresättningen, och ge oss en skjuts av välbehövt ork i " stridens hetta"...

http://www.expressen.se/halsa/1.2573873/overhettad-hjarna-far-oss-att-gaspa


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

WhoopsieDaisie

För en ojämn kamp mot min fibromyalgi. Det hindrar mig dock inte från att tycka och tänka massor. Kanske FÖR mycket, enligt vissa... :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela